Meny

Sommar - Pitta årstid

Sommartid brukar räknas som en Pitta årstid och sträcker sig mellan juli till september. Pitta består av elementet eld och är till sin natur varm/het, lätt och något oljig. Vilket innebär att under sommaren så ökar dessa kvalitéer hos oss alla men främst hos de individer som redan har mycket Pitta i sin konstitution. 

Största funktionen hos Pitta är förbränning/ämnesomsättning och har sin lokalisering främst i nedre magsäcken, lever och tunntarm och under sommaren då Pitta ökar kan det kännas av som bland annat sveda och värk i magen, hudproblem, irritation och huvudvärk. Andra vanliga obalanser vid Pitta överskott kan vara att man har svårt att koppla av, sura uppstötningar och dålig andedräkt.

Känner du av sura uppstötningar eller en brännande känsla, sveda i magen så kan du prova att ta en hel kryddnejlika att suga/tugga på. Testa och se - det blir starkt i munnen men svalt i magen =) Den hela kryddnejlikan kan du ta 3-4 gånger per dag. Du kan också prova att strö den färdiga kryddmixen Avipattikar över din mat för att balansera magsyran och lindra matsmälningsproblem framförallt relaterade till Pitta. Avipattikar kan lindra vid bland annat sura uppstötningar, magkatarr, gaser, förstoppning och diarré.

Andra Pitta balanserande kryddor som är bra att använda är bland annat saffran, kardemumma, vanilj för att nämna några. Smakerna sött, bittert och beskt är bra men undvik/minska på salt, surt och kryddigt/starkt då dessa har en förmåga att öka elden.

Färska bär och färska frukter är perfekt som frukost. Bra frukter sommartid för en Pitta kan vara mogna päron och äpplen, söta bär, granatäpplen, söta nektariner och mogen mango.

Under sommaren har vi generellt mindre/svagare aptit och matsmältning, kosten bör anpassas efter detta. Ät en kost som är mer lugnande (mindre kryddstark mat) och svalkande och undvik all form av friterad mat. Ät när du är riktigt hungrig och var försiktig med alkohol och kaffe. Undvik också iskalla drycker även sommartid för att inte matsmältningen ska försvagas. Huvudmålet bör vara mitt på dagen och kan bestå av en ljummen sallad som kan innehålla broccoli, sparris, zucchini, kronärtskockor och blomkål. Ät mer av mild mat som ris, vit fisk, kyckling/kalkon (om du äter animaliskt) och gröna grönsaker. Om möjligt minska på rödbetor, aubergine, rädisor, röd paprika, lök, vitlök, sura mejeriprodukter som creme fraishe, hårdost, sura frukter, vinäger och rött kött.

Ångkokad sparris, broccoli, brysselkål och raita på gurka samt kitchari gjord på basmatiris och mungbönor, med lite ghee och riven kokosnöt - kan bli en delikat och lätt måltid.Prova gärna en lassi innehållande kokosmjölk efter maten: Ta en del naturell yoghurt till 3-4 delar vatten, vispa ihop och tillsätt en skvätt kokosmjölk, en nypa vanilj och toppa med några kokosflingor.

Denna tiden på året är det viktigt att man inte pressar sig för hårt, utan att försöka hålla Pitta lugn. Låt även tempot på motionen gå ner under denna tiden på året och ta lugnande promenader i skogen. Yoga, simning och paddling kan också vara några exempel på svalkande och lugnande former av motion. Tyst meditation 2ggr/dag á 10 minuter kan också vara fördelaktigt.

Bra yogaövningar för denna årstiden kan vara, för att nämna några: Shalabhasna (gräshoppan), Ustrasana (kamelen), Janu Sirsasana, Paschimottanasana, Bhujangasana (kobran) och Navasana. Avsluta alltid med att ligga en stund i Shavasana. Du kan också prova att utför den svalkande andning Sheetali Pranayama, har du svårt för att rulla din tunga så utför Sheetkari Pranayama istället som har liknande effekter.  Dessa bör dock inte utföras om du har lågt blodtryck eller luftrörsproblem. Är du osäker på om du kan utföra pranayama och asanas så ta kontakt med en yogainstruktör.

Använd gärna eteriska oljor som sandelträ, jasmin, mynta och ylang-ylang i en aromalampa eller på en aromasten. Sandelträ är en lugnande, vitaliserande och harmoniserande olja som kan vara bra vid sömnproblem och stress. Ylang- ylang är en olja som de flesta gillar och som får dig att slappna av och njuta av livet. Är upplyftande och euforisk.

Liksom Vata så mår en Pitta bra av en daglig massage som Abhyanga som du kan utföra själv. Just under sommaren kan oljor som olivolja och solrosolja vara att rekommendera, men klarar du av sesamolja utan att den känns för varm på huden så kan det vara att rekommendera, då den den innehåller ett lågt naturligt solskydd. Pitta personer har lätt för att bränna sig i solen så var försiktig med solandet och framförallt mitt på dagen då strålarna är som starkast. Skydda din hud med tunna bomullskläder. Kokosolja är svalkande och kylande och kan vara skön att lugna hud som har utsatts för sol och vind under dagen.

Om du har tid (och råd) över sommaren så gå gärna till en ayurvedisk massageterapeut då och då för att få en abhyanga så att du helt kan slappna och få lugn en stund.

 

 

Aktuellt

Vill ni ha en kurs eller ett föredrag om Ayurveda eller yoga?

Då är ni välkomna att höra av er. Jag kommer ut till din arbetsplats eller om ni är ett gäng som vill göra något tillsammans.

Mer information