Meny

Våren - Kapha årstid

Mars till juni brukar räknas som Kapha årstid. Kapha är till sin natur kall, oljig och tung, vilket innebär att under vårvintern/våren så ökar dessa kvalitéer hos oss alla men främst hos de individer som redan har mycket Kapha i sin konstitution. Kapha består av elementen vatten och jord som ger struktur och stabilitet.

Kapha har sin lokalisering främst i luftvägar och lungor och under våren då Kapha ökar kan det kännas av som ökad trötthet med extra sömnbehov, vårförkylningar, rinnande näsa, problem med slembildning. Andra vanliga obalanser vid Kapha överskott kan vara bihåls- och luftrörsbesvär men även ökad tyngdkänsla i hela kroppen.

På grund av Kaphas kvalitéer är det därför extra viktigt att under våren äta en lätt diet för att stärka matsmältningen. Ta en lätt frukost som tunn havregrynsgröt med kardemumma och kanel (undvik mjölken) eller ett hårt rågbröd med lite färskost och groddar ihop med en kopp Kapha te. 

För att stärka matsmältningen och rensa slaggprodukter kan du under dagen dricka te på ingefära. Ta några skivor (2-3 st) färsk ingefära och låt koka i ca 10 minuter i 1 liter vatten. Ta bort ingefäran och häll vattnet på termos. Småsmutta detta under dagen.

Om du inte är hungrig kan du prova att hoppa över frukosten så du blir riktigt hungrig till lunch. Drick då något varmt på morgonen som Kapha te eller ingefära te.

Främja aptiten och matsmältningen genom att tugga på en bit färsk ingefära med lite citron och bergssalt strax innan måltid. Ät när du är riktigt hungrig och intag då en måltid med lagad mat som är lätt, torr, varm (het och kryddig) i lagom mängd. Tänk på att äta huvudmålet mitt på dagen då matsmältningen är som starkast. Efter måltiden kan man ta och tugga på 8-10 st fänkålsfrön.

Kvällsmaten bör också vara lätt och inte intas senare än två timmar innan sänggående (18-19 tiden). Här passar en grönsakssoppa alldeles utmärkt. Undvik kall mat och dryck och försök undvik eller minska på banan, avokado, mogna päron, vindruvor, socker, choklad och glass. Denna tid kan det också vara bra att vara lite extra försiktig med mejeriprodukter och då speciellt mjölk om du har besvär av vårförkylningar och slembildning. 

Kapha balanserande kryddor som är bra att använda är bland annat ingefära, svart peppar, gurkmeja, saffran och kardemumma. Smakerna starkt, bittert och strävt är bra men undvik eller minska på sött, salt och surt.

När våren börjar göra sitt inträde kan det vara bra att passa på att börja röra sig ute, som att ta en cykelrunda, börja löpa, spela golf eller någon annan fysisk aktivitet .Starta dagen med energi och glädje genom att komma i säng senast 22.00 och upp senast 06.00-07.00 och ta en tidig morgonpromenad. Även om en Kapha kanske inte gillar att motionera så är det den doshan som behöver det mest. 

Bra yoga övningar för att nämna några kan vara: Virabhadrasana(krigaren), Dhanurasana (bågen), Bhujangasana (kobran), Navasana (båten) och Purvottanasana. Alla positioner som hjälper till att öppna upp bröstet och sträcka ut halsen är fördelaktiga för Kapha men egentligen alla positioner som är lite ansträngande och lite mer fysiska är bra - så solhälsningen fast i ett litet snabbare tempo.

En andningsövning som du kan prova är Ujjayi Pranayama (inte att förväxla med ujjayeandningen). En andningsövning som är lugnande för nervsystemet och sinnet. Bra vid problem med överluftvägarna och sätter igång matsmältningen. I denna pranayama andas du in genom båda näsborrarna och andas ut genom vänster näsborre, så du sluter höger näsborre med tummen när du andas ut. Försök också att få en dubbelt så lång utandning som inandningen. 

Den här tiden passar en behandling med Garshan - torr massage bra. Behandlingen stimulerar förbränningen, ämnesomsättningen och renar lymfsystemet. Garshan stimulerar också cirkulationen i fettvävnaden vilket gynnar viktnedgång och undanröjer bildandet av celluliter.  Är en riktigt uppiggande massage som motverkar känslan av trötthet och tyngd i kroppen. Massagen utförs från topp till tå med råsidervantar vilket också skapar en härligt len hy och det hela avslutas med en lätt oljemassage med varm örtmedikerad sesamolja.

Även behandling Nasya kan vara effektiv om man har problem med bihålorna, huvudvärk, allergier, förkylningar och andra problem ovanför axlarna. Nasya främjar livskraften och ger en känsla av välbefinnande, lätthet och mental klarhet. Behandlingen är en smörjning och rening utav näsborrarna/bihålorna och inleds med en huvudmassage. Därefter följs den av ånga, oljor och medicinska örter via näsan. Bör göras tre dagar i följd för optimal effekt.

 

 

Aktuellt

Vill ni ha en kurs eller ett föredrag om Ayurveda eller yoga?

Då är ni välkomna att höra av er. Jag kommer ut till din arbetsplats eller om ni är ett gäng som vill göra något tillsammans.

Mer information